Arka Tekerlerden Neden Ses Gelir ?

Savgat

Global Mod
Global Mod
Arka Tekerlerden Neden Ses Gelir?

Araç kullanıcılarının sıkça karşılaştığı problemlerden biri, arka tekerlerden gelen seslerdir. Bu sesler kimi zaman sürüş güvenliğini tehdit edecek düzeyde önemli sorunlara işaret ederken, bazı durumlarda basit bir bakım ihtiyacını gösterebilir. Bu yazıda, arka tekerlerden gelen seslerin nedenlerini, bu seslerin nasıl teşhis edileceğini ve çözüm yollarını kapsamlı şekilde ele alacağız.

1. Fren Sistemi Kaynaklı Sesler

En yaygın nedenlerden biri fren sistemi ile ilgilidir. Arka tekerlerde yer alan kampana frenler veya disk fren sistemleri, zamanla aşınır ve ses yapmaya başlar.

- Fren balatalarının aşınması: Balatalar inceldiğinde, fren diskiyle temas yüzeyi azalır ve sürtünme sonucu ses çıkar. Bu ses genellikle metalik bir sürtme sesi olarak duyulur.

- Fren diski veya kampana yüzeyinde deformasyon: Zamanla fren diski eğilebilir veya kampana yüzeyinde çapak oluşabilir. Bu da sesin kaynağı olabilir.

- Fren kaliperinin sıkışması: Kaliper pistonları düzgün çalışmadığında balata sürekli diske temas eder ve ıslık benzeri ses çıkarabilir.

2. Rulman Arızaları

Tekerlek bilyaları ya da rulmanlar, tekerleğin pürüzsüz dönmesini sağlar. Bu parçalar zamanla aşınır veya içlerine su ve kir kaçarsa bozulur. Arızalı rulman, tekerlek döndükçe uğultu veya homurtuya benzer ses çıkarır. Hız arttıkça bu ses genellikle daha belirgin hale gelir.

- Bozuk rulman belirtileri: Dönüşlerde artan ses, araçta titreşim, boşluk hissi ve direksiyonda dengesizlik.

- Çözüm: Arızalı rulmanın değiştirilmesi gerekir. Gecikildiğinde tekerleğin yerinden çıkmasına kadar varabilecek ciddi sonuçlar doğurabilir.

3. Süspansiyon ve Amortisör Problemleri

Arka tekerleklerdeki amortisörler ve yaylar zamanla işlevini yitirir. Bozuk süspansiyon elemanları, çukurlardan geçerken veya virajlarda gıcırtı, takırtı veya vuruntu seslerine neden olabilir.

- Amortisör yağ kaçağı: İç yağ sızmışsa amortisör işlevini kaybeder ve yol bozuklukları direkt olarak gövdeye iletilir.

- Burç ve bağlantı noktalarının gevşemesi: Metal-metal temas nedeniyle ses çıkar. Bu da kontrolsüz sarsıntılara neden olabilir.

4. Lastik ve Jant Sorunları

Lastikler de sesin önemli kaynakları arasında yer alır. Özellikle yanlış hava basıncı, aşınma veya yabancı cisimler (çivi, taş vb.) arka tekerlerden ses gelmesine neden olabilir.

- Dengesiz lastikler: Rot balans ayarının bozulması sonucu özellikle yüksek hızda titreşimli sesler gelir.

- Yamuk jantlar veya hasarlı jant kapakları: Jant deformasyonu sürtünmeye veya vuruntuya neden olur.

- Sırt desenine taş sıkışması: Sürüş sırasında dönen lastikten ritmik ses gelmesi buna işaret eder.

5. Egzoz Sistemi ve Alt Takım Bağlantıları

Her ne kadar arka teker kaynaklı gibi duyulsa da, egzoz sistemi ve şase bağlantıları da sesin kaynağı olabilir.

- Egzoz askı lastiklerinin kopması: Egzoz borusu araç zeminine temas ederek ses çıkarabilir.

- Alt takım civatalarının gevşemesi: Özellikle uzun yolda titreşim sonucu gevşeyen bağlantı elemanları sürüş sırasında ses yapabilir.

6. Diferansiyel ve Şaft Problemleri

Özellikle arkadan itişli araçlarda, arka tekerleklere güç ileten diferansiyel veya şaft sistemleri bozulduğunda, araç hareket halindeyken veya vites değişiminde ses duyulabilir.

- Diferansiyel yağının azalması: Yağ eksikse dişliler kuru çalışır ve sürtünmeden dolayı ses çıkar.

- Aşınmış şaft mafsalları: Dönüşlerde çatırdama benzeri sesler duyulur. Bu ciddi bir problemdir ve gecikmeden tamir edilmelidir.

Sıkça Sorulan Sorular

Arka tekerlerden gelen ses sadece geri viteste duyuluyorsa nedeni nedir?

Bu durumda fren sistemine veya diferansiyele özel olarak bakılmalıdır. Geri viteste fren balataları farklı bir temas açısıyla çalıştığı için ses çıkarabilir. Ayrıca, geri vitesle birlikte çalışan dişlilerde aşınma varsa da ses duyulabilir.

Ses sadece yük taşırken geliyorsa sorun ne olabilir?

Bu, süspansiyon sisteminin yetersiz kaldığını veya yükle birlikte lastiklerin kasaya temas ettiğini gösterebilir. Yayların veya amortisörlerin kontrol edilmesi gerekir.

Ses tekerlek dönmedeyken ama frene basılmadığında geliyorsa neye işaret eder?

Bu durumda rulman arızası veya lastik kaynaklı bir problem düşünülmelidir. Eğer ses frenle alakalı değilse büyük ihtimalle mekanik bir aşınma söz konusudur.

Arka tekerleklerdeki sesi azaltmak için ne yapılabilir?

- Düzenli bakım yaptırmak

- Fren ve süspansiyon sistemlerini kontrol ettirmek

- Rot ve balans ayarlarını düzenli kontrol ettirmek

- Lastiklerin diş derinliği ve basıncını kontrol etmek

- Her 10.000 km'de bir tekerlek yer değişimi yapmak

Ekstra İpuçları ve Kaynaklar

- Aracınızın kullanım kılavuzundaki servis periyotlarına uymak, birçok sorunun önüne geçer.

- Fren disk ve balataları her 20.000–30.000 km’de kontrol ettirin.

- TSE belgeli ürünler kullanmak, uzun vadede arızaların önüne geçer.

- Yetkili servisler dışında yapılan müdahaleler bazen sorunu çözmek yerine artırabilir.

Sonuç

Arka tekerlerden gelen sesler, ihmal edildiğinde ciddi maliyetli sorunlara yol açabilir. Fren sistemlerinden rulmanlara, süspansiyonlardan lastiklere kadar birçok faktör bu sesin kaynağı olabilir. Sorunun doğru tespiti ve zamanında müdahale ile hem güvenli sürüş sağlanır hem de daha büyük masraflardan kaçınılabilir. Aracınızda olağandışı bir ses fark ettiğinizde mutlaka uzman bir servise başvurmanız önerilir.